Importanța fierului pentru organism

342
Importanța fierului pentru organism

Un organism are nevoie de calorii, grăsimi, carbohidrați, proteine, potasiu, fibre, vitamine și minerale pentru a fi sănătos. Cu toții știm reguli esențiale de alimentație, să mâncăm variat, să consumăm fructe și legume, să avem un consum scăzut de sare, zahăr și de grăsimi (mezeluri, prajeli, foietaje). Dar ce știm despre fier? Care este rolul lui în organism, cu ce ne ajută? 

Fierul este un mineral necesar organismului, fiind prezent în toate țesuturile și celulele corpului uman, cantitatea cea mai mare aflându-se în globulele roșii. Astfel, una dintre funcțiile lui principale, este aceea de a asigura transportul oxigenului în sânge. Dacă nivelurile de fier scad prea mult și deficitul de fier nu este tratat, organismul nu mai poate produce o cantitate adecvată de hemoglobină și de globule roșii sănătoase, de aici apare afecțiunea numită anemie feriprivă. Mai multe informații despre importanța fierului în organism și consecințele deficitului de fier îți vom spune în rândurile care urmează.

Ce este fierul și cum mă ajută?

Fierul este un mineral de care organismul are nevoie pentru creștere și dezvoltare. Corpul tău folosește fier pentru a produce hemoglobina, o proteină din globulele roșii, care transportă oxigenul de la plămâni în tot corpul și mioglobina, o proteină care furnizează oxigen mușchilor [1].

Cantitatea de fier de care are nevoie o persoană depinde de vârstă și de sex. Deficitul de fier înseamnă că în organism nu există un nivel suficient pentru a putea menține funcțiile normale fiziologice. Cantitatea de fier din organism poate să scadă din diferite cauze: pierderea de sânge la nivelul intestinului sau stomacului, alimentație deficitară, imposibilitatea de a absorbi suficient fier din alimentație.

Când este nevoie să-mi verific valorile fierului?

Pentru a depista cantitatea fierului din organism există analiza de sânge numită sideremie. Corelat cu aceasta se fac și alte analize de laborator, astfel încât medicul poate depista anemia prin carență de fier (anemia feriprivă).

De știut: Deficitul de fier poate fi sau nu însoțit de anemie.

Persoanele predispuse la deficiență de fier sunt:

  • femeile – din cauza pierderilor de sânge la menstruație, în special dacă există sângerări menstruale abundente;
  • femeile însărcinate sau care au născut de curând;
  • sugarii și copiii – în special sugarii născuți cu greutate mică ori cei prematuri;
  • persoanele care suferă de boli cronice, cum sunt: boala inflamatorie intestinală, boala cronică de rinichi, insuficiența cardiacă cronică;

Trebuie să știi că, în fază incipientă, anemia prin deficit de fier poate trece neobservată. Pe măsură ce avansează, deficitul de fier crește, iar semnele pe care organismul le oferă în acest sens sunt tot mai evidente:

  • oboseală extremă;
  • slăbiciune;
  • piele palidă;
  • dureri în piept, bătăi rapide ale inimii sau dificultăți de respirație;
  • dureri de cap sau amețeli;
  • mâini și picioare reci;
  • inflamație sau durere a limbii;
  • unghii fragile;
  • pofte neobișnuite pentru substanțe precum gheața, murdăria sau amidonul;
  • lipsa poftei de mâncare (în special la sugari și copii) [2].

Cum pot să-mi măresc aportul de fier?

Este important ca în regimul alimentar să incluzi atât alimente bogate în fier, cât și alimente care ajută la absorbția fierului în organism.

Alimente bogate în fier:

  • carne de vită, de rață, de curcan;
  • fructe de mare;
  • fasole;
  • mazăre;
  • legume cu frunze verzi, precum spanacul, varza;
  • fructe uscate, ca de exemplu stafidele și caisele;
  • cereale, pâine și paste fortificate cu fier.

Alege să îmbunătățești absorbția de fier. Acest lucru poate fi făcut prin consumul de suc de citrice (suc de portocale) sau alimente bogate în vitamina C, consumate în același timp cu alimente bogate în fier. Vitamina C se găsește în:

  • broccoli;
  • grapefruit;
  • kiwi;
  • fasole verde;
  • pepene;
  • portocale;
  • ardei;
  • căpșuni;
  • mandarine;
  • roșii [3].

De reținut:

  • Fierul este indispensabil pentru organism, fiind unul dintre elementele nutritive esențiale de care corpul are nevoie pentru a-și menține ridicate nivelurile de energie și concentrare.
  • Fierul face parte din structura hemoglobinei, proteină cu rol în transportul oxigenului.
  • Fierul poate fi luat din alimente, fie de origine animală, fie de origine vegetală.

Este important să conștientizăm rolul fierului pentru organism, să știm să identificăm posibile semnale care arată lipsa de fier, să facem analizele la recomandarea medicului și să adoptăm o dietă variată, care să includă și alimente bogate în fier.

Referințe:

  1. Nih.gov. Iron. Fact Sheet for Consumers. 2022, https://ods.od.nih.gov/factsheets/Iron-Consumer/. Accesat în 14 octombrie 2022.
  2. Mayoclinic.org. Iron deficiency anemia. 2022, https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/iron-deficiency-anemia/symptoms-causes/syc-20355034. Accesat în 14 octombrie 2022.
  3. Idem.