Tulburarea obsesiv-compulsivă – sfaturi și recomandări

372
Tulburarea obsesiv-compulsivă - sfaturi și recomandări

Tulburarea obsesiv-compulsivă face parte din categoria tulburărilor mintale și presupune existența anumitor gânduri recurente incontrolabile denumite obsesii și a unor comportamente repetitive pentru care se utilizează termenul de compulsie. Toate aceste obsesii și compulsii interferează cu activitățile zilnice și pot cauza stări de anxietate semnificative. [1]

În cele ce urmează poți descoperi câteva detalii despre această tulburare, inclusiv o serie de sfaturi și recomandări.

Cum poți recunoaște tulburarea obsesiv-compulsivă?

Tulburarea obsesiv-compulsivă implică de regulă manifestarea atât a obsesiilor, cât și a compulsiilor. Cu toate acestea, există și cazuri în care numai unul dintre cele două tipuri de simptome este prezent.

Obsesiile sunt de regulă anumite gânduri sau imagini nedorite care se repetă la nesfârșit și pot cauza neliniște și anxietate. Pot implica:

  • Teama de a te contamina sau murdări;

  • Stări de îndoială și o toleranță redusă la incertitudine;

  • Dorința ca lucrurile să fie mereu ordonate sau simetrice;

  • Gânduri agresive îndreptate către sine sau alte persoane.

Compulsiile sunt comportamente repetitive pe care te simți forțat să le reiterezi pentru a reduce nivelul de anxietate. Cu toate acestea, respectarea ritualului stabilit aduce doar o stare de relaxare temporară. Cel mai adesea repetițiile sunt legate de:

  • Spălarea mâinilor sau curățarea suprafețelor;

  • Verificarea repetată a anumitor condiții – spre exemplu dacă ai încuiat ușa;

  • Numărat;

  • Urmarea unei rutine stricte;

  • Menținerea ordinii;

  • Dorința de a fi reasigurat de un lucru la infinit. [1]

Sfaturi pentru gestionarea simptomelor

Obsesiile și compulsiile, precum și anxietatea pe care o cauzează îți pot consuma atât timpul, cât și energia. Pentru o mai bună gestionare a simptomelor, poți combina respectarea tratamentului recomandat cu:

  • O dietă echilibrată care să includă mese și gustări regulate;

  • Un orar de somn adecvat – în lipsa somnului, sănătatea mentală se degradează, deci este important să dezvolți o rutină de seară care invită la relaxare;

  • Exerciții fizice zilnice – acestea contribuie la diminuarea nivelului de cortizol, un hormon eliberat în momentele de anxietate;

  • Tehnici de relaxare – îți poți ajuta corpul să se destindă printr-o plimbare în aer liber, câteva minute de meditație sau o sesiune de yoga. [2]

De cele mai multe ori, tulburarea obsesiv-compulsivă este tratată cu ajutorul medicației și terapiei pe care le poți combina cu anumite modificări ale stilului de viață. Pentru a putea identifica tratamentul potrivit este important să consulți un medic specialist.

Bibliografie:

  1. “Obsessive-Compulsive Disorder (OCD) – Symptoms and Causes.” Mayo Clinic, 2020, www.mayoclinic.org/diseases-conditions/obsessive-compulsive-disorder/symptoms-causes/syc-20354432. Accesat la 30 Jan. 2023.

  2. Bonvissuto, Danny. “Tips for Living with OCD.” WebMD, WebMD, 13 Feb. 2018, www.webmd.com/mental-health/mental-tips-living-with-ocd. Accesat la 2 Feb. 2023.

agentie SEO & promovare eficienta online Botosani